Vi leter alltid etter nye løsninger, nye detaljer og nye materialer. Men vi holder alltid fast ved det tidløse designet.
De tidlige årene 1950-1980
I 1950 grunnlegger Arne Lundberg selskapet Chevalier hjemme på gården i den lille byen Dalsjöfors i Borås kommune. Arne har en stor interesse for ridning, og selskapet produserer først og fremst ridebukser, men også vanlige herrebukser. Mesteparten av produksjonen skjer hjemme på Lundbergs gård, hvor syersker syr buksene.
Milepæl 1:
Arne introduserer detrevolusjonerende stoffet med 4-veis stretch. Et stoff med unike egenskaper som lar det strekke seg både i lengde og bredde. Dette gir Chevalier muligheten til å produsere komfortable og funksjonelle bukser. De gamle, posete ridebuksene blir nå erstattet av moderne, tettsittende ridebukser med stretch.
Selskapet vokser stadig og leverer snart ridebukser til ridende politi. Chevalier står for hele 70 % av salget av ridebukser i Sverige.
Nye eiere, nye innovasjoner
I 1980 bestemmer Arne Lundberg seg for å selge Chevalier til Uniteco. Uniteco produserer blant annet uniformer for staten og ulike selskaper. På denne tiden selges Chevaliers produkter gjennom forhandlere i Sverige og Norge.
I 1986 kjøper Jan Borekull, eier av selskapet Sportmaster AB, sammen med andre investorer, Chevalier. Sportmaster produserer sport-, fritids- og profilklær. De leverer blant annet poloskjortene til svenske postbud. På denne tiden jobber Lars Björkman som salgssjef og Lars Elovsson som økonomisjef i Sportmaster. Midt på 1980-tallet flytter produksjonen ut av Sverige, først til Finland og deretter til Portugal i 1987.
I 1987 blir Lars Björkman ny administrerende direktør for Chevalier.
I 1988 flytter virksomheten til Göteborg.
I 1991, i kjølvannet av den store finanskrisen, tar Lars Björkman, Lars Elovsson og Kennet Truedsson over Chevalier. Nå legges fokuset på produksjon av jaktklær og fjellstøvler. Produksjonen av rideklær opphører, og selskapets slagord "Chevalier for Hunting and Riding" endres til "Chevalier - Quality and Craftsmanship".
De nya ägarna får en tuff start när räntan under några dagar stiger till 500 procent samtidigt som den svenska kronan tappar stort i värde och leverantörerna får betalt i utländsk valuta.
De tyger man vid den här tiden använder till jaktkläder är i huvudsak loden, mollskinn, militärsatin och pile som var så vanlig att dessa jackor även kallades glesbygdskavajer. Spetsbyxorna med skinn som på framsidan hängde ner över stövlarna är ett annat viktigt plagg för jägarna.
Milepæl 2:
Chevalier starter et samarbeid med Gore-Tex i 1992.bold> Dette skulle vise seg å bli en stor suksess. Chevalier introduserer serien MONTANA, en jakke og bukse laget av det innovative stoffet børstet mikrofiber av polyester og utstyrt med en Gore-Tex-membran..
Det nye mikrofiberstoffet var kjent for å være lett, slitesterkt, støyfritt og mykt, og det absorberte minimalt med vann – perfekt for jaktklær.
Prototypene sendes frem og tilbake til Gore-Tex for testing og kvalitetssikring. Noen ganger må justeringer gjøres før materialene blir godkjent.
Montana-serien blir en stor suksess og begynner snart å bli kopiert. Materialet brukes fortsatt av både Chevalier og mange andre aktører i jaktbransjen.p>
Produksjonen er på dette tidspunktet hovedsakelig i Portugal, og Chevaliers marked vokser. Selskapet eksporterer nå til flere land utenfor Norden.
Anekdote:
Den daværende fabrikken i Portugal, som hadde lisens til å produsere Gore-Tex-plagg, klarte ikke å få tak i prøvemeter av det nye italienske mikrofiberstoffet i tide. Men eierne av Chevalier var så overbeviste om at serien ville bli en suksess, at prototypene ble laget i mollskinn – et stoff som i følelse og egenskaper ligner mikrofiber. Heldigvis merket ingen forskjellen da selgerne presenterte det nye, revolusjonerende plagget.
Milepæl 3:
Jaktsettet MIDLAND (og Midland Light) lanseres.. Settet består av jakke og bukse, og det revolusjonerende med MIDLAND er at Gore-Tex-membranen for første gang lamineres direkte på ytterstoffet i mikrofiber. Dette gir en enda bedre beskyttelse mot vann og fuktighet, siden vannet nå stoppes på ytterstoffet. Denne teknologien gir lette, fleksible, støyfrie og vanntette jaktklær.
Innovasjonen ligger ofte i utviklingen av materialet, og Chevalier tar nå store skritt fremover og skiller seg ut fra mengden. Nå har de fantastiske produkter med en kombinasjon av lette, smidige, stille, fleksible og tørre plagg. I et par sesonger hadde Chevalier enerett på dette materialet.
Milepæl 4:
Chevalier utvider sortimentet med tilbehør, ryggsekker, fleece og skjorter. I løpet av 1990-tallet lanserer Chevalier flere jaktrelaterte produkter, inkludert tilbehør, ryggsekker, fleece og skjorter..
I 2000 satser Chevalier stort på 'smart-clothing' med integrert informasjonsteknologi.
2009 rammer lavkonjunkturen Europa hardt, men Chevalier fortsetter å vokse, blant annet på det østeuropeiske markedet.
Milepæl 5:
2010: Arizona Pro Pant blir en bestselger.
Chevalier i dagh2>
I 2019 blir Chevalier en del av Open Air Group, som også eier flere andre kjente merkevarer innen jakt og friluftsliv.
I 2020 feirer Chevalier 70-årsjubileum og lanserer en nettbutikk i Sverige, Norge og Finland.